Søg i denne blog

lørdag, december 15, 2007

Kvædemarmelade

Jeg opdagede kvæder sidste år hos Peter og Marianne, som havde dem til overflod i deres have. De dufter meget aromatisk og raffineret. Jeg fik en stor pose med hjem både sidste år og i år, og kan nu se at der er stor forskel på hvordan de er. Det har åbenbart ikke været det store kvædeår i år, de var langt bedre sidste år. Men de produkter jeg har lavet har alligevel været mere end ok. Især er denne kvædemarmelade god:
1 kg kvæder
1 kg sukker
1/2 liter vand
75 g ingefær
2 citroner
2 stænger vanille
Damp kvæderne i 20 min. i så lidt vand som muligt. Skræl dem, skær dem i mindre stykker og fjern det hårde kernehus. Skræl ingefæren og hak den fint. Skær den gule citronskal tyndt fra med en kniv eller skrællekniv. Del citronerne i 2 og pres saften ud. Flæk vanillestængerne på langs. Kom disse ingredienser sammen med sukker og vand i en gryde. Kog op, og kog kvædestykkerne til de bliver orangefarvede, ca. 30 min., og til marmeladen opnår en sådan konsistens, at en teskefuld på en tallerken i køleskabet bliver "tungtflydende" i løbet af et par minutter.

Kvæderne, som i sig selv er blege, bliver dybrøde under tilberedningen, og marmeladen bliver meget flot og krydret. God på brød og youghurt.
Opskriften fandt jeg her, og det er vist også en af Meyers.

Ingen kommentarer: